Dalam sebuah hadis yang sahih yang direk odkan oleh Bukhari dan Muslim, nabi berkata,
"Aku berwasiat kepada kamu supaya menjaga wanita dengan sebaik-baiknya kerana mereka dijadikan daripada tulang rusuk dan sebengkok-bengkok tulang rusuk adalah yang di bahagian teratas. Sekiranya kamu cuba meluruskannya, kamu akan mematahkannya dan sekiranya kamu membiarkannya akan terus bengkok selama-lamanya. Jesteru, berpesan-pesanlah tentang wanita (dengan kebaikan)."
Adakah
ayat ini bermaksud bahawa wanita secara umumnya dijadikan oleh Allah
daripada tulang rusuk lelaki? Sebenarnya,di dalam A-Quran Allah
menyatakan dengan jelas manusia sebenarnya berasal dari nutfah (iaitu
air mani yang sedikit) yang bercampur dengan benih wanita, kecuali nabi
Adam yang berasal daripada tanah. Berhubung dengan ini dalam surah
Al-Haj ayat 5 Allah menjelaskan
"Wahai manusia apabila kamu meragui hari kebangkitan (maka ingatlah) kami menciptamu dari tanah , dan kemudian daripada nutfah."
Oleh
kerana kenyataan Al-Quran berhubung dengan kejadian manusia begitu
jelas sekali, hadis tidak dapat mencanggahinya. Jesteru hadis ini, yang
menyatakan wanita berasal dari tulang rusuk lelaki, tidak dapat
ditafsirkan dari bentuk yang mencanggahi Al-Quran. Sebenarnya, fokus
hadis ini bukannya berkenaan asal-usul kejadian wanita sebaliknya
berkenaan kepentingan menghormati dan menjaga wanita dengan baik.
Jesteru, di dalam kitab Riadus Solihin, Imam Nawawi meletakkan hadis ini
di dalam bab 'Wasiat Untuk Menjaga Kaum Wanita Dengan Baik'.
Di dalam kitab Dalilul Falihin, diriwayatkan bahawa Imam Qurtubi berkata,
"Wanita dicipta dalam batas dan keadaan seperti tulang rusuk,"
dan
bukan dicipta dari tulang rusuk. Dalam bentuk kiasan ia bermaksud ,
tulang rusuk dalam bengkok adalah berbeza daripada tulang yang lain
sebagaimana wanita berbeza dari kaum lelaki. Perbezaan ini mempunyai
kepentingannya jesteru tulang rusuk tidak boleh dicaci kerana berkeadaan
seperti itu kerana tanpanya manusia menghadapi masalah. Begitu juga
dengan wanita, tanpanya kehidupan tidak sempurna. Kaum wanita adalah
cantik dalam keadaan semulajadinya walaupun dalam aspek-aspek tertentu
mereka berbeza dari kaum lelaki. Pihak lelaki perlu menerima wanita
dengan sifat semulajadinya dan tidak boleh bersikap keras terhadap
mereka. Mereka disuruh menghormati wanita dan bekerjasama bagi mencapai
matlamat yang Allah tetapkan. Wanita ada peranannya dan kadang kala
peranan itu berbeza daripada kaum lelaki. Perbezaan peranan tidak
melambangkan kehinaan.
Berbalik
kepad i su berkaitan kejadian kaum hawa daripada tulang rusuk kaum
lelaki, sebahagian ulama berpendapat hadis ini membicarakan berkenaan
hawa secara khusus. Mengikut pandangan mereka, hawa berasal daripada
tulang rusuk Adam. Antara ulama yang berpegang dengan pandangan ini
ialah sahabat Abdullah Bin Abbas, Abdullah Bin Mas'ud, Imam Mujahid,
Ibnu Al-Munzir, Ibnu Humaid dan ramai lagi. Namun, apabila Al-Quran
dirujuk mengenai perkara ini, kita tidak menemui sebarang dalil yang
menyokong pandangan ini. Sebagai contoh, berhubung dengan kejadian Hawa,
dalam surah An-Nisa' ayat 1 Allah menjelaskan dengan bermaksud,
"Wahai manusia, bertakwalah kepada Tuhanmu yang mencipta kamu dari diri yang satu (iaitu Adam) dan daripadanya Allah menciptakan isterinya (iaitu Hawa) dan daripada kedua-duanya Allah mengembangbiakkan lelaki dan perempuan yang banyak."
Dalam ayat ini dan yang seumpamanya kejadian hawa tidak langsung dikaitkan dengan tulang rusuk Nabi Adam.
Sebenarnya,
Al-Quran lebih mementingkan supaya kualiti dan maruah wanita dipelihara
dan tidak diperkotak-katikkan oleh mana-mana pihak. Dalam islam wanita
dan lelaki adalah sama di sisi Allah sebagai hamba-hamba Allah. Sek
iranya seorang wanita beriman dan beramal soleh dia diberi ganjaran yang
tinggi dan diletakkan di tempat yang tinggi. Dalam surah Al-Imran ayat
195, Allah menyatakan yang bermaksud,
"Sesungguhnya aku tidak mensia-siakan amalan orang yang beramal antara kamu baik dia lelaki ataupun wanita kerana sebahagian kamu adalah keturunan daripada sebahagian yang lain."
Tambahan
daripada itu, Allah tidak pernah menghina ataup un memuliakan
makhluk-makhluknya berdasarkan jantinanya. Sebaliknya kemuliaan
seseorang adalah berdasarkan ketakwaannya. Berhubung dengan ini, dalam
surah Al-Hujurat ayat 13 Allah menjelaskan,
"Sesungguhnya yang paling mulia di kalangan kamu di sisi Allah adalah yang paling bertakwa antara kamu,"
Hal ini adalah utama untuk difahami dan dihayati.